Cum ne finanțăm un start-up? publicat în Idei. Afaceri. Investiții., Sanatate financiara | Tag-uri: , , ,

Te-ai hotărât să devii antreprenor! Ai o idee foarte bună, dar de cele mai multe ori partea financiară este o piedică destul de importantă. Ai văzut la TV la „Arena Leilor” cum unii primesc bani pentru afaceri sub ce ai născocit tu, ai citit prin ziare sau pe net despre investitori, business angels, care aruncă cu bani în antreprenori, se vorbește despre fonduri UE, etc. Sunt sau nu sunt acestea basme? Ca orice basm acestea au un sâmbure, destul de mare, de adevăr, însă nu este așa ușor cum pare de la distanță.

În momentul când te-ai decis să începi o afacere este necesar să realizezi un plan/schiță de afeceri, care să îți ofere o imagine de ansamblu.

1. Definește-ți produsul

  • Descrie produsul serviciul
  • Cărei nevoi răspunde?
  • Mai există așa ceva pe piață?
  • Ce aduci în plus față de ce e pe piață?
  • Portretul clientului
  • Carei este dimensiunea pieței? Te adresezi local, zonală, național sau internațional(în era .com suntem la un click distanță de orice consumator din orice colț al lumi).

2. Calculează prețul produsului:

Prețul produsului este influențat de costurile de producție, distribuție, cheltuielile de promovare(nu le neglija) de dimensiunea pieței și de prețurile produselor similare.

3. Realizează-ți un buget de cheltuieli și venituri:

Fă estimarea pe minim un an și oricât de greu ți-ar parea încearcă să te ți de el. Sigur ai în cercul de coștințe un economist roagă-l să îți dea feed back pe buget și pe modul de calcul al prețului

La început este foarte important ca lumea să afle de tine. Povestea americană cu afacerile pornite într-un garaj putem să o considerăm o pildă: garajul este la stradă deci ai vizibilitate, promovare!

Nimeni nu-ți va finanța afacerea dacă tu nu ai băgat bani în ea, dacă aceasta nu începe să arate bine și dincolo de hârtie! Tu cumperi o pereche de papuci fără să îi probezi? Dar un autoturism?

Dacă tu nu crezi suficient de mult în ea încât să faci anumite sacrificii atunci de ce ar avea cineva încredere în idee.

Prima finanțare a afaceri trebuie să o faci tu însuți. Te cauți în buzunare, apelezi la economiile pe care le ai, amanetezi, vinzi etc. După ce această sursă a fost epuizată se trece la a 2a fază de finanțare (nu este obligatorie dacă resursele noastre și afacerea ne permit) denumită de către americani cei 3 F: Family (familia), Friends(prieteni), Fools(fraieri).

Acestea două ar fi fazele incipiente de finanțare, care nu necesită prea multă economie și finanțe, planificări, strategi de marketing etc.

Pentru fazele următoare lucrurile se complică puțin, dar în momentul în care ne dorim accesarea unei finanțări mai consistente este de la sine înțeles că dorim ca afacerea noastră să crească și să devina un jucător important pe paiață, de aceea un plan de afacere cât mai detaliat și realist ne este necesar și nouă.

Sursele de finanțare disponibile în piață ar fi:

  • Fondurile europene
  • Fonduri guvernamentale
  • Bănci
  • Investitori privați (business angels)
  • Fonduri de investiții(Venture Capital)

Deoarece reprezintă abordări un pic diferite le vom trata în două episoade diferite:

  1. Fondurile europene, fondurile guvernamentale și bănci
  2. Investitori privați și fonduri de investiții

Va urma!

 

Comentarii nu sunt permise.